Własny sklep internetowy – jak razem z nim osiągnąć sukces?

Wiele osób na pewno nie raz myślało o stworzeniu własnego biznesu, który byłby powiązany ze sprzedażą w Internecie. Do jej rozpoczęcia konieczna jest jednak wiedza, dzięki której założenie sklepu internetowego nie będzie niczym trudnym. Własny sklep internetowy to niezależność i szansa na finansowy sukces. Co więc brać pod uwagę przy zakładaniu takiego biznesu, by zwiększyć prawdopodobieństwo, że sklep będzie przynosić zyski?

Dobre oprogramowanie to podstawa

Mogłoby się wydawać, że własny sklep internetowy to przede wszystkim dobór szaty graficznej strony internetowej i wybór asortymentu. Jednym z pierwszych kroków jest jednak także wybór oprogramowania, które umożliwi sprawne zarządzanie witryną i sprzedażą. Ta decyzja powinna być starannie przemyślana, ponieważ to właśnie od niej będzie zależeć sporo funkcjonalności, którymi będzie się wyróżniać nasz sklep internetowy.

Obecnie na polskim rynku można znaleźć wiele firm oferujących wdrożenie oprogramowania stworzonego tylko i wyłącznie dla e-sklepów. Jednym z nich są sklepy internetowe PrestaShop. Ten rodzaj oprogramowania dostarcza najlepsze funkcje przydatne przy prowadzeniu własnego biznesu. Dodatkowo, zakładając własny sklep internetowy możemy wykorzystać ciągle rozwijane moduły PrestaShop, które znacznie ułatwiają prowadzenie naszej działalności.

Zadbaj o odpowiednią domenę i hosting

Oprogramowanie trzeba będzie osadzić pod konkretnym adresem, pod którym ma funkcjonować Twój sklep internetowy. Jak zacząć sprzedaż bez chwytliwej nazwy? Jej wybór należy dobrze przemyśleć. Najlepiej rozpatrywać go w połączeniu z domeną – powinna być z nią tożsama lub przynajmniej w oczywisty sposób do niej nawiązywać. Dzięki temu łatwiej zbudujesz markę swojego sklepu.

Najlepiej sprawdzają się krótkie domeny. Nazwy powyżej 20 znaków trudno zapamiętać. Domenę najprawdopodobniej będzie trzeba wykupić. Ceny bywają zróżnicowane. Przed zakupem warto sprawdzić, czy domena nie jest już zajęta. Można to sprawdzić w Krajowym Rejestrze Domen. Uzupełnieniem domeny jest rozszerzenie. W polskich warunkach największe zaufanie budzi domena .pl. Jeżeli w przyszłości planujesz rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne, warto rozważyć końcówkę .com.

Własny sklep internetowy to także konieczność wykupienia hostingu. Częstym rozwiązaniem na początku działalności jest hosting współdzielony. Oznacza to, że Twój sklep otrzyma określoną ilość miejsca na serwerze, na którym działają także inni użytkownicy. Wiąże się to z pewnymi ograniczeniami, jest jednak opcją, która nie wygeneruje wielkich kosztów. WYstarczy do prowadzenia podstawowych stron internetowych. Z czasem, zwłaszcza ze wzrostem liczby klientów, trzeba będzie jednak raczej przenieść się na dedykowany serwer.

Wybierz formę prawną działalności

Własny sklep internetowy to handel. A w Polsce można go prowadzić jedynie w oparciu o działalność gospodarczą. Dlatego przy otwieraniu sklepu internetowego niemal zawsze trzeba również zadbać o formalności związane z wyborem formy prawnej. Najpopularniejsze rozwiązania to jednoosobowa działalność gospodarcza oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Możesz skorzystać jednak również z innych typów działalności poza jedną. Sklepu internetowego nie można prowadzić w oparciu o spółkę partnerską, która jest zarezerwowana dla wolnych zawodów. W szczególnym przypadku sklep może funkcjonować także jako działalność nierejestrowana. Wiąże się to jednak z ograniczeniami. Najważniejsze to maksymalny miesięczny przychód – może wynieść najwyżej połowę płacy minimalnej w danym roku. To więc raczej opcja przeznaczona dla okazjonalnych sprzedaży.

Sklep internetowy – jak zacząć sprzedaż? Wybierz i opisz asortyment

Oczywistym jest, że sklep internetowy nie będzie funkcjonował, jeśli nie znajdą się w nim produkty sprzedażowe. Musisz pamiętać, by odpowiadały one potrzebom klientów oraz Twojej grupie docelowej. Dlatego pamiętaj, by jak najlepiej przedstawić produkt. W tym celu warto przygotować zdjęcia, które dokładnie go prezentują, a także własne, ciekawe opisy. Wystarczy trochę zgłębić temat, by bez większych problemów samodzielnie wprowadzić je na stronę – praktyczne porady można znaleźć w artykule na https://jash.pl/poradnia-prestashop/jak-prowadzic-sklep-na-prestashop-1-7-edycja-produktow-1/. Oczywiście na końcową decyzję zakupową klienta będzie wpływać również cena i dostępność produktów.

Ważną kwestią jest także dostarczanie klientowi różnorodnych form płatności za produkt. Im będzie ich więcej, tym lepiej. Pamiętaj, że będziesz prowadzić biznes, w którym w grę wchodzą pieniądze, dlatego aby ich pozyskiwanie było w zupełności bezpieczne zainstaluj w swoim sklepie internetowym certyfikat SSL. Wtedy będziesz mieć gwarancję bezpieczeństwa wszystkich transakcji.

Szata graficzna – przede wszystkim nowoczesna i przejrzysta

Projektując szatę graficzną naszego sklep internetowego, ważne jest, by wyróżniała się ona oryginalnym pomysłem, który pomoże nam uzyskać przewagę nad konkurencyjnymi firmami również prowadzącymi działalność w internecie. Elementy graficzne sklepu internetowego takie jak kolorystyka, wygląd menu czy samego produktu mają zachęcać klienta do zakupu. Jeśli uważamy, że nasz pomysł na szatę graficzną nie jest zbyt dobry, to jej zaprojektowanie oddajmy doświadczonemu grafikowi.

Jeśli ciekawi Cię tematyka sklepów internetowych, zajrzyj na jeden z artykułów o tej tematyce na http://www.sukceskobiety.pl/.