PrestaShop czy Shoper, a może WooCommerce — co wybrać?

Zanim założysz sklep internetowy, najpierw czeka Cię wybór odpowiedniego oprogramowania. To od tej decyzji w sporej mierze zależą funkcjonalności Twojego sklepu. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z e-commerce, wybór może okazać się trudny, ponieważ ofert na rynku jest naprawdę dużo. Żeby ułatwić Ci wybór, przyjrzymy się trzem najpopularniejszym — PrestaShop, WooCommerce oraz Shoper.

PrestaShop

PrestaShop to otwarte oprogramowanie sklepu internetowego (tzw. open source). System ten jest darmowy, co oznacza, że prosty sklep internetowy możesz “postawić” samodzielnie. Jedyne koszty, na jakie musisz być gotowy już na starcie, to te związane z domeną i hostingiem.

PrestaShop posiada aż 300 różnych funkcji, które można wdrożyć dzięki odpowiednim modułom — zarówno darmowym, jak i płatnym. W przypadku indywidualnych potrzeb właściciel sklepu może skorzystać z usług freelancerów lub jednej z partnerskich agencji PrestaShop (pierwszą certyfikowaną agencją na naszym rynku została toruńska firma Jash Technologie).

Z racji tego, że PrestaShop to oprogramowanie typu open source, możliwości modyfikacji (a zatem i personalizacji) są niemal nieograniczone. PrestaShop jest platformą, która cały czas się rozwija. Świetnie nadaje się nawet do sklepów, w których sprzedawanych jest kilkaset tysięcy różnych artykułów. Nie dziwi więc, że część znanych marek funkcjonuje właśnie w oparciu o to oprogramowanie.

Dużą zaletą PrestaShop jest również przyjazny i funkcjonalny panel administracyjny. Zarządzanie produktami, które znajdują się w sklepie, ma intuicyjny charakter. Z obsługą panelu poradzi sobie nawet osoba bez szczególnych kompetencji informatycznych. Nie bez znaczenia jest również wsparcie dla języka polskiego, co jest kolejnym ułatwieniem dla polskich przedsiębiorców.

Minusem tego oprogramowania mogą być natomiast ceny niektórych modułów, za które trzeba będzie dopłacić. PrestShop ma też ograniczoną skalowalność i przy sklepach, które oferują miliony produktów, nie będzie najlepszym rozwiązaniem.

WooCommerce

WooCommerce to plugin (wtyczka) do WordPressa, czyli jednego z najpopularniejszych systemów zarządzania treścią. To w oparciu o tę platformę powstaje zdecydowana większość blogów. By korzystać z WooCommerce trzeba więc najpierw zainstalować WordPress.

WooCommerce, tak jak PrestaShop, jest oprogramowaniem typu open source. Nie trzeba płacić abonamentu ani wnosić opłaty licencyjnej. Również instalacja i wdrożenie wtyczki nie powinno być dużym problemem.

System ten daje ogromne możliwości w zakresie funkcji i grafiki sklepu. Panel administracyjny na pewno przypadnie do gustu osobom, które miały już do czynienia z WordPressem. System jest również regularnie aktualizowany, pojawiają się nowe rozszerzenia. Zaletą WooCommerce jest również duża społeczność związana z platformą – branżowe grupy mogą być źródłem nowych pomysłów, ale i pomocy w trudnych sytuacjach.

Należy jednak pamiętać o tym, że nie jest to system stworzony z myślą o e-commerce, tak jak PrestaShop czy Shoper. A to oznacza, że kolejne dodatki (w postaci wtyczek), które będą zwiększać możliwości e-sklepu, znacznie go obciążą. To z kolei może odbić się negatywnie na szybkości ładowania się strony. Ponadto poszczególne dodatki są wykonywane przez różnych twórców, co oznacza, że nie zawsze będą kompatybilne z Twoim sklepem.

Shoper

Shoper to gotowe oprogramowanie sklepu internetowego, tzw. SaaS. W przeciwieństwie do WooCommerce i PrestaShopa, Shoper jest systemem abonamentowym. Oznacza to, że w pakiecie otrzymujesz serwer, oprogramowanie i pomoc techniczną. Nie musisz zatem martwić się aktualizacją systemu czy wyborem serwera. Do administracji sklepem stworzonym w oparciu o tę platformę nie potrzeba właściwie żadnej wiedzy programistycznej.

Shoper to prosta droga do szybkiego założenia sklepu internetowego, w którym od razu będzie można sprzedawać tysiące produktów. Chociaż na początku rozwiązanie abonamentowe może się wydawać dobrym wyjściem, z czasem właściciele sklepów odkrywają wady takiego rozwiązania. Najważniejszą jest chyba uzależnienie od jednego dostawcy oraz podwójne koszty (stały abonament plus opłaty za niestandardowe usługi).

Na starcie nie jest to problemem, jednak gdy firma zaczyna się rozwijać, system abonamentowy może stać się sporym ograniczeniem. Rozwój oznacza bowiem chęć wdrożenia indywidualnych rozwiązań — funkcjonalnych i graficznych, a brak możliwości wyboru wykonawcy może spowolnić pracę i odbić się negatywnie na cenie usługi. W dodatku Shoper różnicuje wysokości abonamentu. Największą wydajność sklepu zyskasz dopiero wtedy, gdy zdecydujesz się na rozwiązanie Premium, czyli najdroższy pakiet.

WooCommerce, PrestaShop czy Shoper — co wybrać

Decyzja o tym, jakie oprogramowanie sklepu wybrać, zależy oczywiście od indywidualnych potrzeb. Zanim podejmiesz decyzję, zadaj sobie jednak pytanie: w jaki sposób podchodzisz do e-commerce? Czy traktujesz to jak przygodę? Gdzie widzisz siebie i swój biznes za 10 lat? Jak szeroka będzie wówczas oferta Twojego e-sklepu?

WooCommerce jest intuicyjnym systemem, ale nie sprawdzi się w przypadku większej liczby produktów. A to oznacza, że w przypadku bogatego asortymentu mogą pojawić się problemy – i to szybciej niż myślisz. Takim wyborem już na starcie ograniczysz więc potencjalny rozwój swojego sklepu. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad wyborem PrestaShop lub Shopera. Należy jednak pamiętać, że w systemie abonamentowym płacisz za to, co jest dostępne za darmo w przypadku WooCommerce i PrestaShopa, czyli za oprogramowanie.

Chociaż dodatkowe prace w e-sklepie zawsze łączą się z kosztami, w przypadku systemów abonamentowych płacisz podwójnie (abonament plus dodatkowe usługi personalizacji sklepu). Jeśli chodzi o PrestaShop, możesz natomiast zacząć od prostego, w pełni darmowego sklepu i z czasem rozwijać go, korzystając z usług freelancerów lub certyfikowanych agencji PrestaShop. Popularność tej platformy sprawia, że znalezienie odpowiednich fachowców nie stwarza żadnych problemów.

Zastanawiasz się w jaki sposób możesz reklamować swój biznes internetowy? Spieszymy z pomocą. Zobacz nasz artykuł: Jak możesz wypromować swój sklep internetowy?