Zdalna praca, przyszłościowa branża, stałe doskonalenie swoich umiejętności i żadnej nudy – brzmi jak zawód Twoich marzeń? Rozważ zostanie copywriterem. Copywriter to osoba, która potrafi zdziałać cuda posługując się wyłącznie… swoimi słowami. Rozpoczęcie kariery w tej branży nie jest jednak tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Mimo iż prawie każdemu wydaje się, że potrafi dobrze pisać, rynek szybko weryfikuje prawdziwe talenty i bezlitośnie odsiewa wszystkich niegotowych do sprostania marketingowym wyzwaniom. Co to jest copywriting? Jak wystartować w tym zawodzie? Co musisz umieć, by wyróżnić się na tle konkurencji i które studia trzeba skończyć? Przeczytaj, a może właśnie dzisiaj otworzysz swoje drzwi do tej fascynującej ścieżki kariery.
Co to jest copywriting? Definicja zawodu
Copywriting polega na tworzeniu różnorodnych tekstów o przeznaczeniu marketingowym. Copywriter przygotowuje różnorodne treści – od artykułów, przez hasła reklamowe i treści w mediach społecznościowych, po scenariusze spotów reklamowych. Cel jest jeden – przekonać odbiorcę za pomocą słów, że warto zwrócić uwagę na dany produkt lub markę.
Podkategorią copywritingu jest copywriting SEO. SEO to skrót od Search Engine Optimization. SEO copywriter zajmuje się tworzeniem treści na potrzeby Internetu w taki sposób, by zajmowały wysokie miejsce w wyszukiwarce. Teksty, za którymi stoi copywriter SEO, przyciągają użytkowników na strony internetowe, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie rozpoznawalności marki oraz sprzedaż produktów w sklepach online.
Od kiedy istnieje copywriting?
Copywriting ma swoje korzenie jeszcze w XIX wieku. Za pierwszego copywritera uważa się Johna Emory’ego Powersa (1837-1919). Jego niezwykła skuteczność w tworzeniu treści reklamowych zwróciła uwagę najważniejszych przedsiębiorców Stanów Zjednoczonych – a także tych, którzy dopiero chcieli stać się najgrubszymi rybami w rynkowym stawie. Innym legendarnym pionierem był Claude C. Hopkins (1866-1932). Z polskiego podwórka, wspomnieć trzeba Melchiora Wańkowicza (1892-1974) – pisarza, ktory w swoim dorobku ma wielkie copywriterskie osiągnięcie – stworzenie hasła ,,cukier krzepi” dla Związku Cukrowników Polskich.
Pierwsi copywriterzy tworzyli hasła reklamowe, teksty dla prasy, na ulotki oraz plakaty reklamowe. W miarę rozwoju mediów, copywriting rozszerzył się także na prace przy reklamach telewizyjnych.
Prawdziwy boom na copywriting przyszedł wraz z upowszechnieniem się Internetu. Kiedy Sieć, a wraz z marketing internetowy, stały się codziennością przedsiębiorców, zapotrzebowanie na sprzedające teksty sięgnęło zenitu. Dzisiaj, dobry copywriter jest na wagę złota. Dosłownie. Copywriting przynosi markom i sklepom milionowe zyski, a utalentowany twórca treści nie musi się obawiać o zatrudnienie.
Copywriter – co to znaczy w praktyce?
Brzmi prosto, prawda? Ot pisanie ładnych, przekonujących tekstów.
W rzeczywistości jednak, copywriting wymaga złożonych umiejętności, wiedzy na temat psychologii, neurologii, kultury, filologii i rynku. Copywriter SEO musi być dodatkowo zorientowany w technicznych aspektach internetu: działaniu wyszukiwarek, analityce reklam internetowych, posługiwaniu się licznymi narzędziami do pozyskiwania danych na temat odbiorców.
Copywriter nie jest literatem. Jest mistrzem sprzedaży. Słowo pisane to tylko jego narzędzie docierania do umysłu odbiorcy. Celem jest nie samo dotarcie ze swoim przekazem i przekonanie odbiorcy do przeczytania tekstu. Cel to nakłonienie ludzi do konkretnego działania – kliknięcia, zakupu, zostawienia danych. Copywriter nie musi pisać pięknie – musi pisać skutecznie.
Copywriter – kto to? W praktyce, copywriter bliżej ma do polityka, niż do pisarza. Polityk mówi, by wyborcy oddali na niego swój głos – czyli po to, by sprzedać swoją osobę. Copywriter także mówi, by coś sprzedać. Dla pisarza natomiast, bycie czytanym jest celem samym w sobie. Miej to na uwadze, jeśli sądzisz, że kariera jako SEO copywriter spełni Twoje fantazje o zostaniu poczytnym autorem. Nie o to tu chodzi.
Dla ścisłości – copywriter nie może kłamać. Musi jednak pisać to, co ludzie chcą przeczytać. Argumentuje uciekając się do rozmaitych manipulacyjnych sztuczek.
Copywriting – gdzie pracują zawodowcy?
Jak zostac copywriterem? Zanim przystąpisz do nauki pisania, zastanów się, w jaki tryb pracy celujesz. W zależności od tego, będziesz potrzebował nieco innych umiejętności.
Copywriter SEO oraz tradycyjny copywriter mają przed sobą trzy ścieżki kariery – praca w agencji, praca w dziale marketingu firmy lub jako freelancer. To, którą ścieżkę wybierzesz, zależy od tego, czego oczekujesz od swojego zawodowego życia. Tryb pracy copywritera, typy zleceń, możliwości rozwoju oraz zarobki, mogą się bardzo różnić w zależnosci od tego, jak zorganizujesz swoja działalność.
Copywriter SEO w agencji – jak pracuje?
Copywriting to podstawa działania w agencjach marketingowych. Agencje digitalowe, interaktywne oraz social media potrzebują wielu copywriterów, gotowych na bieżąco redagować teksty na potrzeby ich stałych klientów.
Zatrudniając się na etacie w takiej agencji, będziesz współpracował ze stałą bazą klientów. Nie wybierasz zleceń sam – raz przyjdzie Ci pisać o butach sportowych, innym razem o perfumach, innym o sznurach do snopowiązałki. Z czasem wyspecjalizujesz się w tworzeniu tekstów o określonych tematykach.
Licz się jednak z tym, że jako copywriter SEO w stałej agencji, nie zawsze dostaniesz zadania, które będą wpisywały się w Twoje preferencje. Bądźmy szczerzy – o dekorowaniu wnętrz pisze się przyjemnie, ale o rurach PVC niekoniecznie. Jak w każdej pracy – raz jest miło i chętnie wykonałbyś zadanie nawet za darmo, a raz łapiesz się za głowę, nie wiedząc od czego zacząć.
Copywriting w agencji ma kluczową zaletę – bezpieczeństwo. Nie musisz się obawiać, że w danym miesiącu dostaniesz za mało zleceń, by uzbierać na czynsz. To bezcenne szczególnie na początku działalności zawodowej. Nie będziesz się nudził, bo w agencjach zawsze jest co robić. Masz również szerokie możliwości rozwoju w innych dziedzinach marketingu praktykowanych w Twojej agencji.
Poza umiejętnością pisania, przyda Ci się znajomość zagadnień z zakresu planowania strategii marketingowych, user experience oraz nieco umiejętności graficznych. Dobry copywriter SEO ma dużo do powiedzenia w swojej agencji – współpracuje z kolegami na każdym etapie przygotowywania taktyk dla klientów. Żeby robić to w pełni skutecznie, powinien liznąć ich obowiązków przynajmniej w teorii, by sprawniej się komunikować.
Copywriting w dziale marketingu – na czym polega?
Firmy posiadające własne działy marketingu, zatrudniają osoby stale odpowiedzialne za redagowanie tekstów. Copywriter SEO, copywriter od treści w social mediach, copywriter do spraw reklam na Facebooku – w niewielkich działach marketingowych zajmuje się tym nawet jedna i ta sama osoba.
Copywriting na etacie w firmie to również bezpieczna opcja – dostajesz umowę i stały przypływ roboczogodzin. Błyskawicznie stajesz się specjalistą od tematów związanych z Twoim pracodawcą, więc nabierasz takiej praktyki w tworzeniu tekstów, że żadne zadanie nie jest Ci straszne. Copywriter – kto to? Ktoś, kto zna cechy, wady i zalety produktów marki o wiele lepiej, niż jej zarząd.
Minus – monotonia. Tworząc stale dla jednego klienta sprzedającego wąską gamę produktów, prędzej czy później zaczniesz je widywać otwierając lodówkę. Jeśli zdecydujesz się na pracę w dziale marketingu konkretnej firmy, musi to być przedsiębiorstwo z którym łączy Cię prawdziwa pasja.
Copywriting jako wolny strzelec
Zupełnie inaczej wygląda copywriting u tych, którzy zdecydowali się pozostać wolnymi strzelcami. Samodzielnie szukają oni zleceń na portalach ogłoszeniowych, takich jak:
- Useme,
- OLX,
- GoodContent,
- Textbookers,
- Oferteo,
- PressHunter,
- LinkHouse,
- …i wiele innych platform.
Popularne jest również wyszukiwanie zleceń na grupach facebookowych. Jeśli twoje teksty spodobają się klientowi, spodziewaj się propozycji dłuższej współpracy.
Copywriter SEO może założyć jednoosobową działalność gospodarczą, lub wejść we współpracę z platformą wystawiającą faktury (w Polsce do najpopularniejszych należy m.in. Useme).
Jeśli chcesz być swoim sterem, żeglarzem i okrętem, licz się ze startem pod górkę. Złapanie pierwszych zleceń jest bardzo trudne, gdy nie masz doświadczenia. Konkurencja? Ogromna. Jak wspomnieliśmy na samym początku, prawie każdy wyobraża sobie, że potrafi pisać. Początkujący SEO copywriter musi się przebić przez dziesiątki tych, którzy naprawdę potrafią, oraz tysiące tych, którym tylko tak się wydaje.
Copywriting jako freelancer wymaga zredagowania portfolio, umiejętności zaprezentowania się na portalu i najlepiej kilku znajomych, dla których miałeś okazję pracować. Dobrzy specjaliści od tekstów mogą liczyć na polecenia oraz pozytywne opinie na platformach ze zleceniami. To bezpośrednio przekłada się na ilość klientów. Tutaj najważniejsza jest renoma – w Sieci zaś trudno ją zbudować, a łatwo bezpowrotnie zniszczyć.
Zalety? Możesz zarobić znacznie więcej, niż w dziale marketingu lub w agencji. Sam wybierasz zlecenia, więc każde zadanie wykonujesz z przyjemnością. Wstajesz o dowolnej godzinie, pracujesz w wybranym miejscu na świecie.
Brzmi jak raj. By jednak Twój pomysł na copywriting wypalił, musisz być dobry. Dlatego, wstrzymaj się z rzucaniem aktualnego etatu, dopóki nie nabędziesz odpowiednich umiejętności.
Jakich?
Jak zostać copywriterem? Czytaj!
Jak w każdym zawodzie, copywriting wymaga wstępnej nauki. Absolutna podstawa do której trzeba sięgnąć zanim otworzysz edytor tekstów, to podręczniki dla początkujących copywriterów autorstwa liderów branży. Zdradzają w nich swoje sposoby na tworzenie skutecznych tekstów marketingowych. Potrafią tłumaczyć skomplikowane zagadnienia w sposób przystępny laikowi. Okraszają to atrakcyjnym stylem wypowiedzi – bo przecież są od tego specjalistami.
Co to jest copywriting? Sposób sprzedawania. Dlatego, kolejna obowiązkowa kategoria książek to podręczniki marketingu. Copywriting wymaga dokładnej znajomości technik sprzedażowych. Tworząc teksty, będziesz przenosił je na słowo pisane. Musisz nauczyć się argumentować, prezentować zalety produktów, kreować wizerunek marki, przemawiać do konkretnych typów klientów i trafnie określać swoje grupy docelowe. Teorię poznasz z akademickich publikacji znawców reklamy oraz poradników skutecznej sprzedaży bezpośredniej.
Copywriter – co to znaczy? To znaczy, że znasz psychologię konsumenta i wiesz, jak działa jego mózg. Książki psychologiczne oraz traktujące o neuropsychologii, pomogą CI w redagowaniu treści zwracających uwagę. To istotne zwłaszcza, gdy chcesz rozpocząć karierę jako SEO copywriter. Aby tekst zadziałał na odbiorcę, trzeba zmusić jego mózg, by zechciał go przeczytać. W Sieci, o uwagę ścigają się tysiące artykułów. W tym – powiedzmy sobie szczerze – artykułów znacznie lepszych niż Twoje.
Każdy copywriter musi nienagannie posługiwać się polszczyzną. Ortografia, interpunkcja, składnia, związki frazeologiczne… Zanim zaczniesz tworzyć teksty za pieniądze, upewnij się, że Twoje kompetencje językowe naprawdę na to pozwalają.
Jeżeli wybierzesz karierę w agencji lub dziale marketingu, będziesz musiał rozwijać się w dziedzinach o których piszesz dla swoich klientów. Także freelancerzy z czasem decydują się wyspecjalizować w konkretnych kategoriach tekstów (kiedy wypracowana renoma pozwala im już wybrzydzać nad zleceniami)
Zajrzyj do podręczników o pisaniu, marketingu i psychologii, a zobaczysz, ile nauki jeszcze przed Tobą. Copywriting nie jest czymś, czego można się nauczyć raz, a dobrze. Nie wystarczy umieć pisać. Trzeba znać ludzi, do ktorych piszesz, a oni ciągle się zmieniają. Twoim zadaniem jako copywritera, będzie nadążenie za ich umysłami.
Jak zostać copywriterem? Doskonal research
Obok umiejętności pisania, copywriting wymaga umiejętności researcherskich. Wykonując zlecenia, masz mało czasu na nabywanie wiedzy potrzebnej do tworzenia tekstów. Równocześnie, Twoje teksty muszą być poprawne merytorycznie.
Copywriting to redagowanie rozmaitych tekstów, także w tematach, z którymi nigdy w życiu się nie zetknąłeś. Wiedzę potrzebną do wykonania zleceń zdobędziesz z Internetu, książek, specjalistycznych forów, social mediów… Jak pewnie dobrze zdajesz sobie sprawę, papier przyjmie wszystko, a Internet jeszcze więcej. Dlatego musisz umieć szukać informacji oraz weryfikować je pod kątem poprawności.
Sprzeczne informacje w źródłach? Brak naukowych danych na temat skuteczności produktu o którym piszesz? Temat, który naukowcy ostatnio poruszyli 40 lat temu, przez co badania mogą nie być aktualne? Dla copywritera to codzienność. Trzeba pisać tak., by nie okłamać swojego odbiorcy, pozwolić mu na samodzielne wnioskowanie i ewentualnie skłonić do zgłębienia tematu. W dzisiejszym zalewie informacji, problem z tym mają nawet wielkie stacje telewizyjne…
Jak zostać copywriterem? Umiejętności w praktyce
Kiedy zapoznasz się już z copywritingiem od strony teoretycznej, będziesz musiał nauczyć się wykorzystywać tę wiedzę w praktyce. Możliwości jest kilka:
- wykonanie kilku zleceń za darmo. Zweryfikują, czy naprawdę się do tego nadajesz. Jeśli tak, stworzone teksty przydadzą Ci się do portfolio. Niektóre organizacje pozarządowe proponują wolontariuszom copywriting – później możesz go wpisać do CV.
- praktyczne szkolenia. Kursy copywritingu mają się świetnie i mogą otworzyć Ci niejedną drogę do kariery. Będą silnym punktem w CV składanym do agencji bądź działu marketingu. Dadzą Ci też uniwersalne umiejętności do wykorzystania w świecie wolnych strzelców.
- staże i praktyki. Z reguły są one bezpłatne, więc musisz mieć trochę oszczędności na przetrwanie długich tygodni praktycznej nauki. Najlepsi stażyści i praktykanci mogą liczyć na stałe zatrudnienie w firmie. Wyszkolony SEO copywriter to skarb, którego wolą nie wypuszczać.
- rejestracja na platformie ze zleceniami. Jeśli jesteś gotowy na ewentualną porażkę (czytaj: masz pieniądze na przeżycie, gdy plan nie wypali), możesz spróbować od razu zarabiać na swoich tekstach. Zredaguj przekonujący opis swojego profilu – to będzie Twój pierwszy test na copywritera. Trzymaj rękę na pulsie. Kontaktuj się z każdym zleceniodawcą, który potrzebuje tekstów wpisujących się w Twoje zainteresowania.
Copywriting to ciągła nauka. Na początku, może być bardzo bolesna. Klienci płacący za teksty będą oczekiwali wysokiej jakości treści – nie interesuje ich to, że dopiero się uczysz. Warto mieć plan B, C, D, E aż do Z.
Copywriter SEO – jak zostać? Jeszcze więcej umiejętności
SEO copywriter – co to znaczy? Jak wyjaśnialiśmy wyżej, jest to osoba tworząca teksty do Internetu. Obecnie, dominujący na rynku jest właśnie ten typ copywritingu. Sieć to narzędzie marketingowe o nieograniczonych możliwościach – chcą z niego skorzystać tysiące przedsiębiorców, potrzebne są więc kolejne tysiące specjalistów. Ci dobrzy mają pełne ręce roboty. Ci słabi, wypadają z rynku szybciej, niż się na nim znaleźli.
Copywriting na potrzeby internetu różni się od copywritingu dla papierowych nośników i telewizji. SEO copywriter powinien posiadać techniczną żyłkę. Jeśli bowiem nie będzie potrafił zredagować swoich tekstów zgodnie z wymaganiami wyszukiwarki Google, nikt ich nie zobaczy, choćby były najlepsze na świecie.
Copywriter SEO ma sprawić, by jego teksty wpadały pod kursor myszki osobom wyszukującym produkty i informacje w Internecie. Treść ma się spodobać zarówno robotom klasyfikującym treści w wynikach wyszukiwania, jak i klikającym w nie odbiorcom. Nie wystarczy umieć pisać. Trzeba nauczyć się obsługiwać narzędzia analityczne, dobierać słowa kluczowe, optymalizować teksty i monitorować działania konkurencji.
Walka o wysokie pozycje w Google trwa nieustannie. Napisany tekst kiedyś zostanie wyparty przez konkurencyjną treść – a tekst zrzucony z wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, przestaje przynosić stronie ruch. Copywriter SEO ciągle ściga się z innymi twórcami, bo nie dla każdego wystarczy miejsca na górze wyników Google.
SEO copywriter nabywa technicznych umiejętności na stażach i kursach (także kursach zdalnych). Nauka tych kwestii z książek praktycznie nie wchodzi w grę. Jest tak, ponieważ większość narzędzi, którymi posługuje się copywriter SEO jest płatna, wymaga posiadania sklepu internetowego lub strony i generalnie pracy na żywym organizmie. Same narzędzia będą trudne w obsłudze dla laika – ktoś po prostu musi to wytłumaczyć początkującemu. Darmowe kursy są dobrym wstępem, ale nie poznasz na nich wszystkich niuansów pracy copywritera SEO.
Copywriting SEO błyskawicznie ewoluuje. Każda zmiana algorytmu wyszukiwarki i każda aktualizacja narzędzi analitycznych, wymaga odświeżenia wiedzy oraz dostosowania swoich tekstów pod nowe warunki. W Internecie nic nie ginie… ale też nic nie jest doskonałe raz na zawsze.
Jak zostać copywriterem? Studia
Człowiek uczy się całe życie. Jeśli chcesz skierować kroki zawodowe na copywriting, bez znaczenia jest to, ile masz lat. Rozważ odkurzenie świadectwa maturalnego.
Copywriting to jedna z umiejętności, których możesz nabrać na studiach. Szczególnie przydatne kierunki studiów dla copywritera to:
- filologia polska,
- dziennikarstwo i komunikacja społeczna,
- marketing i public relations,
- edytorstwo,
- nowe kierunki tematyczne – np. lingwistyka stosowana, neuromarketing, język polski w komunikacji społecznej, twórcze pisanie.
Tego typu kierunki dadzą Ci ogrom wiedzy na temat redagowania tekstów, poprawności stylistycznej oraz konstruowania przekazów. Weź je pod uwagę, jeśli wybór ścieżki akademickiej jeszcze przed Tobą, a na poważnie myślisz o tym, jak zostać copywriterem.
Jak zostać copywriterem? Kompetencje do wyniesienia z studiów
Copywriting nie wymaga konkretnych studiów na kierunku językowym bądź marketingowym. Wymaga za to szeregu praktycznych umiejętności, które można nabyć na różnych wydziałach akademickich. Dla copywritera przydatne są także kierunki niepowiązane bezpośrednio z marketingiem ani językiem.
Wiele umiejętności niezbędnych do sukcesu w branży nabędziesz na przykład na studiach historycznych. Tak, historycznych. Tam nauczysz się rozgryzać ciągi przyczynowo-skutkowe, niezbędne do skutecznej argumentacji. Poznasz psychologię tłumu od podszewki. Nauczysz się wiele na temat gospodarki. Potężnym narzędziem historyka jest również rzetelny research – żadna dziedzina humanistyczna nie wymaga takiej uważności w zdobywaniu wiarygodnych informacji.
Inne przydatne kierunki? Socjologia, kulturoznawstwo, medioznawstwo, performatyka (nauka o zachowaniu), rozmaite filologie pozwalające na pisanie tekstów w obcych językach.
Jeżeli masz za soba kierunek studiów z kompletnie innej bajki, nie zrażaj się. Chemik, wizażysta, architekt czy mechatronik, będzie mógł wykorzystać posiadaną wiedzę w copywritingu. Eksperci w wąskich dziedzinach łatwo znajdują zlecenia u klientów z branży, w kierunku której się kształcili.
Copywriterem możesz zostać po każdych studiach, jak i zupełnie bez doświadczenia akademickiego. Twoi przyszli zleceniodawcy zapytają o to, co potrafisz – a na rynku pracy doświadczenie wygrywa z papierkami. Papierek warto jednak mieć, bo zawsze to dodatkowe umiejętności i atut w CV, decydujący o zatrudnieniu osoby bez doświadczenia.
Copywriting – podsumowanie
Co to jest copywriting? Słowo to oznacza tworzenie tekstów na potrzeby reklamowe. SEO copywriter – najpopularniejsza odmiana współczesnego copywritingu – to natomiast pisanie tekstów stricte na potrzeby Internetu.
Jak zostać copywriterem? Zastanowić się, którą ścieżkę kariery chciałbyś obrać – pracę w agencji, posadę w dziale marketingu konkretnej firmy czy działalność freelancerską. Następni, przystap do nauki teorii i praktyki. Poszukaj stażów, kursów i okazji do zrealizowania pierwszych zleceń, które umieścisz w portfolio.
Jeżeli masz możliwość podjęcia studiów na wydziale polonistycznym bądź nauk społecznych, skorzystaj. To będzie Twój dodatkowy atut. Posiadasz już wykształcenie wyższe na kierunku niezwiązanym z pisaniem bądź reklamą? Spróbuj wykorzystać je wybierając zlecenia – na tworzeniu tekstów eksperckich możesz dużo (i stale) zarabiać.
Copywriting to przyszłościowa branża. Internet zawsze będzie narzędziem marketingowym. Sklepy online powstają jak grzyby po deszczu. Kolejne marki uruchamiają strony internetowe, które potrzebują treści wysokiej jakości, by przyciągać odbiorców. Media społecznościowe to codzienność milionów – a pisanie tak, by przebić się przez tysiące postów na tablicy użytkowników, to prawdziwa sztuka.
Co to jest copywriting? Wszechstronność, zawodowa przygoda, dobre pieniądze i… ciągła nauka. W dużej mierze na własnych błędach.
Bibliografia:
- Puzyrkiewicz D., Biblia copywritingu, Helion 2017.
- Jabłoński A., Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting, Onepress 2017.
- Pradeep A. K., Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży, Onepress 2011.
- Kotler P., Keller K. L., Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, 2012.