
Wszyscy wiedzą, że opowiadanie historii jest ważne, ponieważ każdy jest zalewany danymi i informacjami przez cały czas i ciężko jest zapamiętać to wszystko. Jednak doskonale pamiętamy historie. Dzięki temu dobrze opowiedziana historia wywołuje skojarzenia, które odnoszą się do konkretnej marki. Zdecydowanie łatwiej zapamiętać historię danej marki opowiedzianą w sposób, który zaciekawi potencjalnego klienta, niż przedstawić mu, w którym roku firma została założona i przez kogo. To jest właśnie storytelling, nawiązywanie więzi z klientem poprzez opowieść. W tym artykule wyjaśnię Ci, czym jest storytelling, dowiesz się dlaczego jest popularny i w jaki sposób możesz użyć tej metody do wykreowania swojej marki w wyjątkowy sposób.
Czym jest storytelling?
Storytelling polega na budowaniu więzi klienta z marką za pomocą opowieści. Nie tylko wzajemnie między ludźmi, ale także do tworzenia emocjonalnych więzi z marką, produktem czy usługą. Storytelling uchodzi za jedną z najskuteczniejszych technik w marketingu. Problem w tym, że mimo słynnego „ludzie lubią znać historię”, nadal wiele firm nie potrafi tego odpowiednio wykorzystać w kreowaniu swojej marki. Storytelling to sposób na dotarcie do ludzi i ich ukrytej wrażliwości, zbudowanie pewnej relacji i pokazanie Twojej opowieści, bez jej sprzedawania. Najważniejszym jest zaciekawienie klienta to tego stopnia, aby zbudować trwałą relację między Tobą i klientem.
Dlaczego storytelling jest dobry dla twojej marki?
Źródło: https://crenshawcomm.com/blogs/public-relations-is-a-powerful-storytelling-tool/
Obecnie cały czas trwa kryzys zaufania względem branży marketingowo-reklamowej. Odbiorcy podchodzą do reklam z dużym dystansem. Wszystko spowodowane przestarzałymi hasłami i chwytami reklamowymi takimi jak „doświadczony zespół ekspertów”, „w trosce o komfort naszych klientów”, „wychodząc naszym klientom naprzeciwko”, itp. Klienci już nie zwracają uwagi na tego typu reklamy z wykorzystaniem tych i podobnych przykładów. Zdecydowanie częściej ich uwagę przykuwa historia opowiedziana w atrakcyjny sposób, niż kolejny chwyt marketingowy „najwyższa jakość, w najniższej cenie”. Dlatego konsumenci niechętnie zwracają uwagę na kolejne nudne reklamy, interesując się bardziej historią danej marki. Wiele firm zamawiających usługi marketingowe nie orientuje się, jakie są obecne trendy w marketingu i cały czas zostaje przy starych „sprawdzonych” schematach. Storytelling jest dobrym pomysłem dla Twojej firmy, ponieważ warto wyjść poza schemat tradycyjnego działania marketingowego. Przyniesie Ci to nie tylko korzyści związane ze zwiększeniem większej ilości klientów, ale także na zbudowaniu trwałej relacji z nimi. Klienci dużo lepiej reagują na storytelling, niż na tradycyjne techniki marketingowe. Dlatego w pierwszej kolejności podążają właśnie za tymi markami, które stosują tego typu praktyki. Dzięki takiemu zabiegowi jest możliwość, że Twoja marka będzie lepsza od konkurencji.
Jak możesz napisać dobrą historię?
Źródło: https://www.mindfulreturn.com/storytelling/
Biorąc pod uwagę schematyczne hasła reklamowe, a autentyczność zawartą w niebanalnej formie, które z nich do Ciebie bardziej przemawia? Podstawą dobrego storytellingu jest autentyczność. Od niej właśnie zaczyna się Twój sukces. Dobry storytelling nie tylko opowiada Twoją historie, ale także chwyta za emocje. Pokazuje wszystko to, czego zwykła reklama nie dostarcza klientowi. Większość firm opisuje tylko sam produkt nie zagłębiając się w to jak on powstał. Metoda, którą Ci pokazuję, ujawnia wszystko co jest również wokół produktu. Jest to między innymi historia opisująca wszystko od samego początku, na przykład: kto wpadł na taki pomysł, ile czasu to zajęło, jakie działania zostały podjęte, ile osób brało w tym udział, itp. Opisywane jest doświadczenie, emocje i nie sam produkt, ale jego “obudowa”. Tworząc coś nowego dla Twojej marki, spróbuj zmienić sposób w jaki opisujesz nową rzecz. Jeżeli przemyślisz, jaką historię chcesz opowiedzieć swoim klientom i stworzysz dobry storytelling, zwiększysz zaufanie i lojalność Twoich odbiorców.
Przy tworzeniu własnego storytellingu pomocne będzie stworzenie opisu odbiorcy przekazu, inaczej persony. Przejdź do: Persony w działaniach marketingowych – co musisz o nich wiedzieć?, aby dowiedzieć się więcej.
Przykłady dobrego storytellingu
Jak już zauważyłeś storytelling jest to zabawa słowem i historią. Ludzie od zawsze opowiadają sobie różne anegdoty. Dobrze opowiedziana historia potrafi zapaść w pamięć na długo. Co więcej może być zaraźliwa, to znaczy, że dzięki temu możesz osiągnąć duży zasięg komunikatu, który chcesz przekazać.
Allegro
Wystarczy spojrzeć na fenomen reklam Allegro. Allegro doskonale rozumie potrzeby dzisiejszych konsumentów. Podczas gdy każdy z nas jest codziennie zalewany informacjami, to naturalne, że przestaje się na nie zwracać uwagę. Dlatego Allegro pokazuje emocje w swoich reklamach, codzienne zmagania bohaterów, by na koniec wzruszać do łez. Każda reklama Allegro jest wyjątkowa i warto brać przykład z dobrego wykorzystania storytellingu.
The Coca-Cola Company
Kolejnym przykładem marki, która wykorzystała storytelling jest The Coca-Cola Company. Wykreowała ona silnie skojarzenie Coca-Cola – święta Bożego Narodzenia. Jest to na tyle ciekawe, że niemal każdy zna słynną melodię ze świątecznych reklam zaczynających się już w grudniu. Zauważ, że właśnie to są nasze wspomnienia, o których wspomniałam na początku tego artykułu. Mamy w głowie pewną historię i skojarzenie. Produkt jakim jest Coca-Cola powiązany jest z okresem świątecznym, gdzie spędzasz sporo czasu przy stole, jedząc i pijąc. Pijesz, czyli korzystasz ze wspomnianego produktu, jakim jest Coca-Cola. Dana marka działa według określonego schematu: tworzy produkt, chce go sprzedać i udaje jej się to. Ale cel ten osiąga poprzez wspomniany storytelling, gdzie pewne podmioty ludzie między sobą opowiadają sobie o konkretnym produkcie w danym okresie. W trakcie świąt Bożego Narodzenia Coca-Cola istnieje po prostu w naszej świadomości.
Przygotowanie dobrego storytellingu, który uwiarygodni markę z Twoją historią nie należy do najłatwiejszych, ale przemyślana historia, którą chcesz opowiedzieć naprawdę może zbudować trwałą relację Twoją i klienta. Wszystko zależy od Twojej kreatywności. Bo tak naprawdę nie ma większej różnicy do dokładnie reklamujesz. Najważniejsze jest to na ile ciekawie potrafisz o tym opowiedzieć.