Loading...
Biznes

Ochrona danych osobowych w Internecie, czyli RODO w praktyce

RODO w praktyce

Bardzo popularnym tematem, o którym wciąż dużo się mówi jest ochrona danych osobowych w Internecie. Wielu użytkowników sieci zapewne nie raz słyszało o tego typu działaniach. Jednak czy wiedza internautów, dotycząca tego tematu jest wystarczająca? Czym jest Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych i na czym polega? Jakie znaczenie ma dla firm? Dowiecie się tego, czytając nasz artykuł.

RODO – czym właściwie jest?

Z pewnością każdy słyszał o Rozporządzeniu o Ochronie Danych Osobowych, jakim jest RODO. W praktyce niewiele osób jednak wie, czego konkretnie dotyczy. RODO ma na celu zwiększenie świadomości i wiedzy użytkowników dotyczącej przetwarzania danych osobowych. Pozwala na sprawowanie władzy nad swoimi danymi. Dzięki tym przepisom możemy zostać „zapomnianymi”. Co to oznacza? Jeśli kiedykolwiek powierzyłeś jakiejś firmie swoje dane osobowe, jej obowiązkiem jest usunięcie ich, jeśli tylko wyrazisz taką wolę. Dzięki temu w prosty sposób, z baz danych, znikną Twoje dane osobowe. W Internecie dzięki RODO masz pełny dostęp do swoich danych osobowych o każdej porze. Możesz sprawdzić, w jaki sposób korzystają z nich np. sklepy, którym zostały powierzone oraz co z nimi robią.

Co zmienia RODO w działaniach firm?

Wszelkie informacje dotyczące użytkowników i gromadzone przez firmy w bazach danych, takie jak np. adresy mailowe, muszą zostać usunięte, jeśli osoba, której dotyczą wyrazi taką chęć. Firmy nie mogą się temu przeciwstawić, wręcz, aby uniknąć problemów, muszą ułatwić użytkownikowi usunięcie takich danych. W przypadku, gdy chcesz gromadzić dane osobowe internautów, musisz ich poinformować o takim zamiarze oraz powiadomić ich, w jaki sposób chcesz je wykorzystać.

Najważniejsze jest bezpieczeństwo danych

Kluczowym aspektem Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych jest zdecydowanie zapewnienie bezpieczeństwa naszym danym. Jeśli gromadzimy rozmaite dane takie jak np. numery telefonów, dane personalne czy adresy e-mail, naszym obowiązkiem jest sprawienie, aby stały się bezpieczne. RODO nie narzuca żadnych konkretnych działań, jakie należy podjąć, w celu zapewnienia bezpieczeństwa przechowywanym danym osobowym. Stawia na kreatywność i efektywność.

Ułatwienie dla firm

Do 25 maja 2018 roku obowiązkiem firm przetwarzających dane osobowe, było zgłaszanie zbiorów danych osobowych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, tzw. GIODO. Obecnie właściciele firm, nie muszą wykonywać takiej czynności. Kolejnym ułatwieniem jest zniesienie obowiązku kilkukrotnej zmiany hasła do systemu, który gromadzi dane osobowe.