Loading...
Biznes

Persony w działaniach marketingowych – co musisz o nich wiedzieć?

czym są persony

Stworzenie person – to sformułowanie, które często jest używane przez agencje marketingowe podczas omawiania kolejności prac, które będą wykonywane dla poszczególnych klientów. Czym są persony, do czego właściwie służą i w jaki sposób są tworzone? Jakie pytanie zadawać, gdy chcemy na własną rękę stworzyć personę? Odpowiadamy na te pytania!

Co to jest persona?

Persona to opis użytkownika, który zawiera w sobie wszystkie cechy, umiejętności, potrzeby i cele indywidualnych klientów. Jest to szczegółowe stworzenie przykładowej osoby, które bazuje na pozyskanych wcześniej danych: analitycznych, statystycznych i innych badaniach. Persona ma być więc archetypem (pierwowzorem) osoby – klienta.

Chcesz, aby Twój sklep internetowy był funkcjonalny i intuicyjny? Wejdź na https://intle.pl i nawiąż współpracę z agencją interaktywną INTLE!

Co gwarantuje stworzenie persony?

Dzięki sporządzeniu koncepcji przykładowego użytkownika, zespół przygotowujący dalszą strategię, planujący wprowadzenie produktu na rynek, czy po prostu opracowujący nowy przedmiot, ma przed oczami konkretną osobę reprezentującą grupę, do której planujemy dotrzeć.

Dlaczego warto stworzyć personę?

Określona zostaje docelowa grupa projektu, można również pośród kilku zdecydować, która z nich jest najważniejsza. Dzięki temu cały zespół może zrozumieć potrzeby użytkowników i mieć dokładną wiedzę na temat tego do kogo kierowany jest przekaz. Jest to przydatne szczególnie wtedy, gdy do drużyny dochodzą nowe osoby na skutek rotacji pracowniczych.

Persona znajdzie również zastosowanie przy użyciu storytellingu w kampanii reklamowej. Dowiedz się więcej czym jest storytelling oraz poznaj przykłady jego zastosowania w biznesie.

Co powinien zawierać opis persony?

Bez większych problemów znaleźć możemy gotowe szablony, które opisują konkretne persony, jednak warto koncepcję opracować z całym zespołem na spotkaniu, na którym wszyscy będą mogli odpowiedzieć sobie na pytania odnośnie osoby i produktu. Istotna jest przede wszystkim motywacja klienta, dlaczego właśnie ta osoba zainteresowała się tym konkretnym produktem. Efektem tej motywacji powinien być cel końcowy, czyli co chce osiągnąć dzięki wykorzystaniu zakupionego przedmiotu. Warto zastanowić się także nad relacją produkt-konsument. Co może zwiększyć szanse na to, że zainteresuje się on nim bardziej, a co może zniechęcić do kupna? Jak wpłynąć, by jednak postawił właśnie na ten konkretny produkt?

Jaką metryczkę stworzyć?

Persona ma być jak najbardziej rzeczywistym odwzorowaniem osoby. Musi mieć więc imię (niektórzy dobierają nawet nazwisko), wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania oraz pracy lub studiów, jeśli jest inne niż to, gdzie mieszka. Istotny jest oczywiście stan cywilny, liczba dzieci, a niektórzy opisują także majątek (najczęściej wskazując wielkość domu czy mieszkania). Na koniec warto dołączyć przykładowe zdjęcie, które bez problemów znajdziemy w dostępnych bankach stockowych fotografii.

Błędy popełniane przy tworzeniu person

Dla konkretnego klienta agencje tworzą maksymalnie kilka archetypów. Nie warto robić ich więcej. Niewielka liczba jest optymalna, natomiast zbyt duża będzie utrudniać pracę, ponieważ mogą one się finalnie wykluczać między sobą, a grupa może okazać się zbyt szeroka. Persony powinny być możliwie najprostsze.
Drugim błędem jest tworzenie ich na podstawie swoich własnych wyobrażeń, a nie badań. To może doprowadzić do rozminięcia się z oczekiwaniami grupy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *