Loading...
Biznes

PrestaShop czy Shoper, a może WooCommerce — co wybrać?

PrestaShop

Zanim założysz sklep internetowy, najpierw czeka Cię wybór odpowiedniego oprogramowania. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z e-commerce, decyzja może okazać się trudna, ponieważ ofert na rynku jest naprawdę dużo. Żeby ułatwić Ci wybór, przyjrzymy się trzem najpopularniejszym — PrestaShop, WooCommerce oraz Shoper.

PrestaShop

PrestaShop to otwarte oprogramowanie sklepu internetowego (tzw. open source). System ten jest darmowy, co oznacza, że prosty sklep internetowy możesz “postawić” samodzielnie. Co więcej, PrestaShop posiada aż 300 różnych funkcji, które można wdrożyć dzięki odpowiednim modułom — zarówno darmowym, jak i płatnym. W przypadku indywidualnych potrzeb, właściciel sklepu może skorzystać z usług freelancerów lub jednej z partnerskich agencji PrestaShop (pierwszą certyfikowaną agencją na naszym rynku została toruńska firma Jash Technologie). Z racji tego, że PrestaShop to oprogramowanie typu open source, możliwości modyfikacji (a zatem i personalizacji) są niemal nieograniczone. Dużą zaletą PrestaShop jest również przyjazny i funkcjonalny panel administracyjny. Minusem tego oprogramowania mogą być natomiast ceny niektórych modułów.

WooCoommerce

WooCommerce to plugin (wtyczka) do WordPressa. Oznacza to, że najpierw trzeba zainstalować WordPress, a następnie wtyczkę. WoodCommerce, tak jak PrestaShop, jest oprogramowaniem typu open source. System ten daje ogromne możliwości w zakresie funkcji i grafiki sklepu. Panel administracyjny na pewno przypadnie do gustu osobom, które miały już do czynienia z WordPressem. Należy jednak pamiętać o tym, że nie jest to system stworzony z myślą o e-commerce, tak jak PrestaShop czy Shoper. A to oznacza, że kolejne dodatki (w postaci wtyczek), które będą zwiększać możliwości e-sklepu, znacznie go obciążą. To z kolei może odbić się negatywnie na szybkości ładowania się strony.

Shoper

Shoper to gotowe oprogramowanie sklepu internetowego, tzw. SaaS. W przeciwieństwie do WooCommerce i PrestaShopa, Shoper jest systemem abonamentowym. Oznacza to, że w pakiecie otrzymujesz serwer, oprogramowanie i pomoc techniczną. Nie musisz zatem martwić się aktualizacją systemu czy wyborem serwera. Chociaż na początku rozwiązanie abonamentowe może się wydawać dobrym wyjściem, z czasem właściciele sklepów odkrywają wady takiego rozwiązania. Najważniejszą jest chyba uzależnienie od jednego dostawcy oraz podwójne koszty (stały abonament plus opłaty za niestandardowe usługi). Na starcie nie jest to problemem, jednak gdy firma zaczyna się rozwijać, system abonamentowy może stać się sporym ograniczeniem. Rozwój oznacza bowiem chęć wdrożenia indywidualnych rozwiązań — funkcjonalnych i graficznych, a brak możliwości wyboru wykonawcy może spowolnić pracę i odbić się negatywnie na cenie usługi.

WooCommerce, PrestaShop czy Shoper — co wybrać

Decyzja o tym, jakie oprogramowanie sklepu wybrać, zależy oczywiście od indywidualnych potrzeb. Zanim podejmiesz decyzję, zadaj sobie jednak pytanie, w jaki sposób podchodzisz do e-commerce? Czy traktujesz to jak przygodę? Gdzie widzisz siebie i swój biznes za 10 lat? Jak szeroka będzie wówczas oferta Twojego e-sklepu? WooCommerce nie sprawdzi się w przypadku większej liczby produktów. A to oznacza, że w przypadku bogatego asortymentu mogą pojawić się problemy.

W takiej sytuacji warto zastanowić się nad wyborem PrestaShop lub Shopera. Należy jednak pamiętać, że w systemie abonamentowym płacisz za to, co jest dostępne za darmo w przypadku WooCommerce i PrestaShopa, czyli za oprogramowanie. Chociaż dodatkowe prace w e-sklepie zawsze łączą się z kosztami, w przypadku systemów abonamentowych płacisz podwójnie (abonament plus dodatkowe usługi personalizacji sklepu). Jeśli chodzi o PrestaShop, możesz natomiast zacząć od prostego, w pełni darmowego sklepu i z czasem rozwijać go, korzystając z usług freelancerów lub certyfikowanych agencji PrestaShop.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *